For what it´s worth?



Idag hade jag ett samtal med min bror om bland annat vikten av att ha mål i livet. När man arbetar heltid och vardagen ser ungefär likadan ut så är man slut nog för att ens hitta på något när man väl är ledig. Då har man endast vilat upp sig för att vara pigg för att gå till jobbet igen. Då behöver man mål för att orka, för att kämpa sig igenom vardagen. Men om jag inte har några mål då? Jag vill inte ha barn, jag vill inte gifta mig. Vad ska jag då ha för mål om dem normativa målen inte intresserar mig? Jag kan ju ha mål som resor eller köpa en lägenhet, ja vad som helst. Men hur ska jag kunna resa när jag jobbar jämt? Jag är jätte tacksam att jag har ett jobb men efter jobbet är jag så trött att jag inte orkar träffa någon. Det är så betungande och jag hatar mig själv när jag är så trött och nästan apatisk av tröttheten. Varför ska en heltidstjänst innerfatta så många arbetstimmar i veckan? Man är ju på jobbet 95 % (tyyyp) av tiden i månaden. Helt ologiskt. Suck och gnäll.

Kommentarer
Postat av: Johan (Fröman)

Alla måste ha några mål Kattisen, annars pallar man inte med. Mina mål är resor, även om det bara är småresor. Lite sorgligt att man inte har "större" mål än så men det är ju alltid nått :)

2010-05-13 @ 23:42:24
Postat av: Emelie!

Mål är utan tvekan en drivkraft, och jag har "stora" mål som lägenhet och dylikt, och "små" ytliga mål som att kunna finansiera mitt shoppingberoende (och en väska för 60.000 kr...)

Men jag tycker inte man kan mäta mål! Mål är personliga och individuella, varesig de handlar om barn och en villa i behov av renovering i typ Kramfors, eller en snordyr väska, eller resor, eller vadsomhelst...



Jag håller med om tröttheten efter jobbet, är helt sjukt att för att man ska kunna leva; ska man slita tills man i princip avlider av stress och trötthet...



Vill du vara apatisk trött med någon nån gång får du skrika till stumpan! Kram!

2010-05-14 @ 02:05:51
URL: http://nodisco.blogg.se/
Postat av: belle

du är iallafall himla fin! vad jobbar du med?

2010-05-14 @ 07:44:55
URL: http://www.100riksdaler.blogspot.com
Postat av: Noraaaaaaaaaaaaa

det är bra med mål!själv har jag tusen stycken, skriver lappar om skaer jag ska/vill göra, drömmer om att göra osv, de ger en kick :)

2010-05-14 @ 16:47:11
URL: http://noranorin.blogg.se/
Postat av: Johan

Jag förstår känslan helt och hållet. Nu jobbar jag inte heltid, men fasar inför den dagen eftersom jag redan nu med deltidsjobb & plugg ofta blir trött. Jag tror inte man ska tvinga sig att ha vissa mål bara för sakens skull, och absolut inte normativa mål om man inte vill ha det. Jag tror säkert att äktenskap och barn triggar vissa människor, men vill man inte så blir det ju bara ännu ett tvång och jobb. Det är fel!



Mål måste komma inifrån, från den egna viljan! Detta är något jag tänker på rätt mycket faktiskt. Det är ju inte alltid man når mål fort, eller kanske att man aldrig gör det. Men drömmar ska vara mål, tycker jag!



Detta är ett ämne jag lär prata mer om någon gång när vi fikar;-)

2010-05-14 @ 19:07:44
URL: http://kanard.blogg.se/
Postat av: kim

du kan ha små mål, vem bryr sig om barn, villa och vovve? hitta något som du vill ha gjort innan 5 år :-P sen förstår jag verkligen din trötthet efter jobbet, man sliter för lite pengar och det tar nässtan all energi... du kan inte gå ner i arbetstid? kramis

2010-05-14 @ 22:15:09
URL: http://thinkblonde.blogg.se/
Postat av: Anonym

ZZzzz..

2010-05-15 @ 11:02:47
Postat av: Marcus

Jag vet hur det där känns vännen. Inte så att jag går runt med sådana känslor hela tiden, men den där typen av onda cirklar. Mycket jobb, sedan behöver man 1-2 lediga dagar att vila upp sig. Kanske. göra lite småsaker (tvätta, fika etc). Sedan är det plötsligt jobb igen. Lite som ett hamsterhjul, ond cirkel eller liknande.



Fast tur ändå att man har ett fast jobb.

Annars hade det varit jobbigt av den anledningen.

2010-05-16 @ 23:31:44
Postat av: Kattis

Johan fröman: Ja, jag vet man måste ju det annars överlever man inte..tyvärr :/



Emelie: Absolut, så sant så sant! Mål är verkligen individuellt! Ja, precis...det är inte kul när man vet att man ska jobba hela livet..suck >.<

Awww, I will :D



Belle: Naaaw tack :) Jag är sjuksköterska :)



Nora: Det låter bra tycker jag :)



Johan: Precis, heltidsjobb är en uppoffring! :S

Ja, asbolut! Tycker med vi pratar mer om detta på onsdag :)



Kim: Naawww, precis :) Ja, man sliter...för vad egentligen? Pust..mja...fast då kommer man inte ha råd med att betala hyran,haha, nämen jo jag funderar faktiskt på det!



ZZZZ: Tydligen intressant nog att offra en kommentar.



Marcus: Ja, verkligen ett hamsterhjul :S

Ja, jag är glad att jag har ett jobb med såklart! Men det känns bara som det är jag som gnäller över att det är så jobbigt att jobba..haha..

2010-05-17 @ 23:41:31
URL: http://katiepop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0